Dette trenger dere
Slik gjør dere
Dette trenger dere
- Bilder av slektningene
- Bilder og informasjon om den tidsperioden slektningene levde i
- Tilgang til historiske kilder som bygdebøker, historiebøker
- Slektninger som kan fortelle
- Hjelp elever med bakgrunn fra andre land å finne fram til digitale kilder
- Datamaskiner
Slik gjør dere
Forberedelser:
Felles tidsperiode?
Hvis du bestemmer i hvilken tidsperiode slektningene skal ha levd, kan noe av fellesundervisningen handle om denne perioden.
Digital eller fysisk bok?
Abonnerer skolen på programmer der dere kan lage digitale bøker som for eksempel Creaza, eller vil dere benytte elevforlaget.no? Det finnes også en rekke andre gratis apper der elevene kan lage digitale bøker, men test alltid appene på forhånd. Dere kan også bruke vanlige ark og binde dem sammen til et hefte.
Besøk av historielaget?
Inviter gjerne noen fra det lokale historielaget til å komme og fortelle om slektsgransking, eller en historisk tidsperiode. Understrek hvilken alder elevene har og hvilket nivå de er på.
Digitalisering av gamle bilder
Det finnes egne apper som gjør det enkelt å digitalisere gamle bilder ved hjelp av et nettbrett eller en telefon. Disse appene tar bort refleksjoner og bakgrunn for deg. Se lenker nederst. Et alternativ er å få historielaget til å bistå med å digitalisere gamle bilder.
På skolen:
- Digitaliser bildene som elevene har med, eller lag kopier. Hjelp dem å lage en mappe der de kan lagre digitale bilder.
- Finn bilder fra stedet der slektningen kom fra, eller tidstypiske bilder fra den perioden slektningen levde i, på for eksempel www.digitaltmuseum.no, på biblioteket, i bygdebøker, lokale arkiv eller hos historielaget.
- Finn svar på ting elevene lurer på om slektningen sin, eller den aktuelle tidsperioden, ved hjelp av skriftlige og muntlige kilder.
- Under elev-fanen finner du en mal som elevane kan ta utgangspunkt i.
- Som en siste oppgave kan du la elevene skrive et brev til slektningen sin der dei forteller om hvordan det er nå, og hvordan de tror slektningen sin hadde levd i dag. Dette er en fin måte å reflektere over egen samtid se hva som har forandret seg.
Hjemmelekser til eleven - kan fordeles over flere dager:
ALTERNATIV 1 - FRI TIDSPERIODE:
- Velg en slektning du vil lage bok om. Du kan velge oldeforeldre, tippoldeforeldre, tipp-tipp oldeforeldre eller noen som levde for enda lenger siden.
- Fins det bilder av slektningen din? Ta dem med på skolen, eller få noen til å hjelpe deg med å lage dem om til digitale bilder som du sender på e-post til deg selv.
- Intervju en person om slektningen din.
ALTERNATIV 2 - BESTEMT TIDSPERIODE:
- Velg en slektning du vil lage bok om. Slektningen må ha levd mellom 1850 og 1900.
- Fins det bilder av slektningen din? Ta dem med på skolen, eller få noen til å hjelpe deg med å lage dem om til digitale bilder som du sender på e-post til deg selv.
- Intervju en person om slektningen din.
Tekst og eksempel: Kjersti Frackmann Strass
Klar for oppgave?
Historien om min slektning
Bli bedre kjent med slekten din ved å lage en bok om en slektning du har lyst til å vite mer om.
Først må du finne en voksen som kan hjelpe deg med å velge hvilken slektning du vil skrive om. Du kan prøve å finne svar på spørsmålene under ved å spørre noen eldre slektninger, lese i bygdebøker, historiebøker, eller snakke med noen i historielaget der du bor. Spør også om andre ting du blir nysgjerrig på underveis.
Hvem var slektningen min?
Hva er slektningen min sitt fulle navn?
Når var han/hun født?
Når døde hun/han?
Hva vet vi om denne personen?
Hadde han/hun søsken?
Gikk han/hun på skolen?
Hva arbeidet hun/han med?
Giftet personen seg?
Hvor mange barn fikk hun/han?
Hva likte hun/han?
Er det noe annet spesielt vi vet om denne personen?
Hvordan var det på den tiden personen levde?
Hva var viktig for folk på den tiden da slektningen min levde?
Hva er annerledes i dag, tro?