1x
1.5x
2x

Utdatert nettleser

Vi oppdager at du benytter en utdatert nettleser som ikke støttes av siden. For å oppleve siden vi vil anbefale å benytte ett av alternativene under.

Design uten navn 6
Design uten navn 6

Bygg et kulturminne i Minecraft

Flytt “sandkassa” inn i klasserommet og bygg digitale kopier av ekte kulturminner.

4-6 skoletimer

Legg til i favoritter

Dette trenger dere

Slik gjør dere

Dette trenger dere

  • Datamaskiner med Minecraft Education Edition - eller la installeringen være en del av oppgaven
  • En oversikt over hvilke kulturminner dere skal bygge

Slik gjør dere

  • Avklar med IT-ansvarlig at dere har nødvendig programvare til å installere Minecraft Education Edition på elevmaskinene.
  • Bestem deg for om elevene skal jobbe i Creative-modus, eller om du vil ha streng regi på hva de skal ha tilgang til av byggeklosser.
  • Del klassen inn i grupper på to eller tre personer som skal bygge sammen. Erfarne spillere kan gjerne sitte ved siden av mindre erfarne spillere.
  • Har dere mange kulturminner i nærområdet, kan du fordele et til hver gruppe. Det kan også være artig å gjenreise bygg som ikke lenger eksisterer. Elevene kan også bygge kjente kulturminner i Norge basert på bilder og plantegninger.
  • Bestem om elevene skal bygge i en bestemt målestokk. Her kan det lures inn mye matte!
  • Spill dere gjennom opplæringsverdenen i Minecraft Education Edition.
  • Lag regler som klassen må følge, som å bruke eget navn, være høflige mot hverandre og ikke ødelegge andres bygg.
  • Be elevene om å bruke skjermbilde-funksjonen i programmet til å dokumentere byggeprosessen. De kan også skrive logg om arbeidsprosessen underveis.
  • La elevene lage plakater i Minecraft som de plasserer utenfor eller rundt omkring i bygget, der de kommer med historiske fakta om bygningen.
  • Det er lurt å ha noen ekstraoppgaver på lur for de raskeste byggerne.
  • Det er mulig å skru ned på detaljnivået i spillet for å få det til å fungere raskere - hvis det går tregt.
  • Lykke til!

Tekst: Kjersti Frackmann Strass. Illustrasjon: Iver Kvarberg

Klar for oppgave?

TIPS

Minecraft Education er tilpasset skolebruk og lett å bruke - selv uten erfaring.

KOMPETANSEMÅL

Etter 4. årstrinn

Kunst og håndverk

  • planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitale verktøy og enkle håndverksteknikker
  • tegne hus og rom sett rett ovenfra, rett forfra og rett fra siden

Matematikk

  • tegne, bygge, utforske og greie ut om geometriske figurer og modeller i praktiske sammenhenger, medregnet teknologi og design

Mer lærerik moro

Legg til i favoritter

Til toppen